måndag 11 oktober 2010

V 37


Magen i v37.

__________________________________________________________
Vecka 37

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

___________________________________________________________


Det trycker ordentligt nedåt och sammandragningarna kommer i stort sett hela dagarna nuför tiden. Dom är ganska lättframkallade och jag behöver inte göra mycket för att dom skall komma, räcker att vara kissnödig... Var hos BM på vanlig rutinkontroll idag. Allt såg bra ut! För två veckor sedan kände hon att lillfisen i magen var fixerad, nu är hon FIXERAD och LÅNGT ner sa hon... undrar om det finns skillnad på fixerad och fixerad? Vi pratade lite om den kommande förlossningen och denna gång har jag många fler frågor och undringar än jag hade inför förra förlossningen. Hur kommer det sig? Nu borde jag ju veta lite mer om detta än jag gjorde förra gången men ändå så är frågorna fler..

Nu sitter jag i soffan och har ätit en mumsig fruktsallad. Känner mig inte alls på topp. Känns som feber i kroppen och värk i rygg och huvud. Kanske ska lägga mig extra tidigt och hoppas att sömnen gör att jag känner mig piggare imorgon!

Inga kommentarer: