måndag 27 september 2010

Välkommen v35

Lite dålig bild men ni ser hur stor magen är iallafall.

Idag går vi in i v35 och än en gång blir jag lite smått överraskad att tiden går så fort. Redan vecka 35 och det är inte många veckor kvar nu. Än så länge får hon gärna stanna ett tag till eftersom jag fortfarande jobbar och har lite kvar att fixa där hemma. Hon behöver kanske inte stanna längre än beräknat iallafall...

Jag mår egentligen ganska bra och borde verkligen inte klaga. Många har ju ont och väldigt jobbig medan jag mest känner mig stor och orörlig. Undrar hur min kropp skall palla att trycka ut denna tösabit på ett smidigt sätt? Går det att göra det smidigt? Det står att jag nu kommer öka mycket i vikt, ett halvt kilo per vecka. Jag själv tycker verkligen inte att det behövs och har lite ångest över detta. Tur är ju att jag inte är så sötsugen nuför tiden utan har ett extremt sug efter clementiner som jag äter titt som tätt. Mumma! Känner ju nästan på mig att jag kommer öka ändå men som sagt, några få veckor kvar nu...

__________________________________________________________

Vecka 35

Kroppen:
Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska. Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen.
Vid den här tiden gör barnmorskan en sammanfattning om hur din graviditet har varit. Du kan skriva ett förlossningsbrev där du skriver lite om dig själv och dina förväntningar på förlossningen, samt vilken form av stöd som du tror att du och din partner kommer att behöva.

Barnet: Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar. Du känner nu varje dag hur barnet rör på sig och det är inte ovanligt att du lagt märke till att ditt barn har en speciell dygnsrytm, som ofta fortsätter efter att barnet är fött.

_____________________________________________

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fin fin mage :o) och hela du ser jättebra ut :o)

Kram från Emelie

Annelie sa...

Tack, gullig du är! Känner mig mest fet :)