torsdag 20 oktober 2011

Middagstips - lchf broccolisoppa

Vi följer verkligen inte någon diet här hemma men försöker ju självklart äta nyttigt. Igår när jag googlade broccolisoppafann jag detta lchf (Low Carb High Fat) recept. Lät gott och testade det igår. Det var så gott och lyckat så jag bara måste dela med mig. Tom Lilla My åt som aldrig förr! Jag testade med både bacon i och ostflarnen och båda var såklart jättegoda. Men till vardagskan jag tycka att en av dom räcker. Blev lite mycket med båda...´


Broccolisoppa ala lchf

1 broccoli i bitar

1 blomkålshuvud i bitar

1 gul lök i bitar

2 vitlöksklyftor, hackade

vatten

1 buljongtärning

6-8 dl vispgrädde

en nypa chilipulver

salt & peppar

1-2 pkt hårdstekt bacon

rejäla mängder med riven ost (tex prästost)

Steka baconet. Lägg åt sidan på lite hushållspapper.
Fräs grönsakerna lätt i en rejäl klick smör och en skvätt olja, häll på vatten så att det nappt täcker (om det är för mycket vatten blir soppan för tunn), ha i kryddorna och koka i ca 8-10 min. Använd stavmixer och mixa tills det blir ganska slätt. Häll i grädden och låt koka upp, koka i 5-10 min. Smaka av.
Lägg en näve av den rivna osten på bakplåtspapper och ställ in i micron tills den blir lite ljusbrun och hård i kanterna. Tippa över på fat och fortsätt med nästa. Ostsnittarna hårdnar när dom svalnar. (Eller gör dom i ugnen, det gjorde jag)

Servera soppan med baconet strött ovanpå och ostsnittarna bredvid! Mums!


Inga kommentarer: